توسعه فعالیت‌های محله‌محور از رسالت های مؤسسات قرآنی است
کد خبر: 4146622
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۱

توسعه فعالیت‌های محله‌محور از رسالت های مؤسسات قرآنی است

مدیرعامل مؤسسه رهپویان قرآن و عترت گیلان، توسعه فعالیت‌های قرآنی محله محور را از رسالت های مؤسسات قرآن و عترت دانست و گفت: یکی از اقدامات ما توسعه فعالیت‌های قرآنی محله محور با کمک مربیان و معلمان است به همین منظور در 40 محله در سطح استان دوره‌های آموزش قرآن با حمایت خیرین و مربیان قرآنی این مؤسسه دایر می‌شود.

نادر حسینی مدیرعامل مؤسسه رهپویان قرآن و عترت گیلان و عضو شورای شهر رشت

نادر حسینی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآنی رهپویان قرآن و عترت در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به اجرای دوره‌های مختلف آموزش قرآن در این مؤسسه اظهار کرد: مؤسسه رهپویان قرآن و عترت استان گیلان از سال 1383 فعالیت رسمی خود را با برگزاری دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی قرآن شامل روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، حفظ، ترتیل، مفاهیم قرآن، تدبر و تفسیر، معارف قرآن، مداحی نوجوانان و نهج‌البلاغه آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه دوره‌های آموزشی مؤسسه رهپویان قرآن و عترت استان در سطوح مختلف ویژه 4 تا 60 سال برگزار می‌شود، افزود: تا قبل از شرایط کرونا حدود 200 کلاس آموزشی با سه هزار قرآن‌آموز در سراسر استان برگزار می‌کردیم اما دوره‌ها پس از شیوع کرونا با افت شدیدی همراه شد که در حال حاضر حدود 80 کلاس آموزشی با میانگین یک‌هزار و 100 قرآن‌آموز برپا است.

اجرای طرح‌های ملی قرآنی

سخنگوی شورای شهر رشت با اشاره به برگزاری دوره‌های تربیت مربی قرآن، گفت: یکی از اقدامات خوب برگزاری دوره‌های تربیت مربی در سطح استان است. طرح آموزش جامع قرآن ویژه مربیان با هدف ارتقای کیفیت آموزش‌های قرآنی و بروزرسانی آموزش‌ها برگزار شد، در این راستا همکاری‌های ویژه‌ای با آستان قدس در قالب طرح‌های ملی قرآنی «مهدالرضا(ع)» اجرای طرح روخوانی ویژه کودکان و «شباب الرضا(ع)» اجرای دوره تلاوت ویژه جوانان و نوجوانان انجام شد که در پایان برای فراگیران گواهی صادر می‌شود.

حسینی توسعه فعالیت‌های قرآنی محله‌محور را از رسالت های مؤسسات قرآن و عترت دانست و تصریح کرد: یکی از اقدامات ما توسعه فعالیت‌های قرآنی محله محور با کمک مربیان و معلمان است، هم اکنون در 40 محله در سطح استان دوره‌های آموزش قرآن با حمایت خیرین و مربیان قرآنی در مکانی دایر می‌شود، هدف از اجرای چنین طرحی این است که آموزش قرآن را سهل و به محل سکونت قرآن‌آموزان نزدیک کنیم لذا به‌صورت شبکه‌ای آموزش قرآن را در محلات پوشش داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 120 مربی، حافظ و قاری قرآن با مؤسسه رهپویان قرآن و عترت استان همکاری می‌کنند، افزود: در فضای امروز همه مؤسسات و مجموعه‌های قرآنی با مشکل فضای آموزشی و بروز کردن امکانات آموزشی مواجه هستند، حتی مواردی داشتیم که به واسطه بالا بودن هزینه‌ها شعباتی از مراکز قرآنی تعطیل شدند؛ فعالیت‌های قرآنی درآمد یا دریافت شهریه آنچنانی ندارند و بیشتر عام المنفعه و خودجوش است که با شوق انجام می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه رهپویان قرآن و عترت استان گیلان با اشاره به اهمیت همگرایی و هم‌افزایی در اجرای اهداف آموزش‌های قرآنی بیان کرد: اولین گام در پیشبرد اهداف قرآنی همگامی بین همه مجموعه‌ها، پیشکسوتان و فعالان قرآنی است، اگر برنامه‌های قرآنی را در قالب یک تشکل واحد دنبال و اجرا کنیم می‌توانیم آورده‌های خوبی در زمینه رونق فعالیت‌های قرآنی استان داشته باشیم.

تقویت رونق فعالیت‌های مردمی در حوزه قرآن

وی با بیان اینکه بعد از سال‌ها طی دو سال اخیر همدلی و همگرایی خوبی بین فعالان قرآن استان اتفاق افتاده که باید تقویت شود، افزود: راه‌اندازی و تقویت پایگاه‌های قرآنی در سطح مساجد از جمله اهداف متمرکز جامعه قرآنی استان است که این امر با همراهی ائمه جماعات میسر می‌شود، باید کرسی‌های تلاوت، آموزش و مفاهیم قرآن را در مساجد دایر کنیم زیرا باعث تقویت همدلی عمومی و رونق فعالیت‌های مردمی در حوزه قرآن می‌شود.

حسینی با بیان اینکه در استان گیلان 20 درصد از ظرفیت موجود در مساجد برای رونق فعالیت‌های قرآنی استفاده شده است، گفت: جامعه قرآنی و هیئت امنای مساجد باید پیش قدم شوند تا بتوانیم استان را به قطب قرآنی که مدنظر و تأکید مقام معظم رهبری است، نزدیک کنیم.

این عضو هیئت رئیسه شورای شهر رشت با بیان اینکه یکی از اقدامات خوب در سال‌های اخیر نخبه‌پروری قرآنی در استان بوده که استمرار آن اهمیت دارد، اظهار کرد: بعد از سال‌ها در زمینه تربیت حافظان و نخبگان قرآنی جهش خوبی در گیلان به وجود آمد به‌طوری‌که برخی از قاریان و حافظان گیلانی توفیق حضور در مسابقات بین‌المللی و کسب عنوان داشتند، لذا این روند باید مستمر باشد و با همدلی و همراهی‌های جامعه قرآنی همواره شاهد رشد و درخشش قرآن‌آموزان گیلانی در عرصه‌های بین‌المللی و ملی باشیم.

انتهای پیام
captcha